Edukacija

Šešios mąstymo skrybėlės

Anglų psichologas ir išradėjas Edvardo de Bono sukūrė mąstymo metodą pavadintą “Šešios mąstymo skrybėlės”. Šis metodas padeda pažvelgti į problemas iš skirtingų perspektyvų, lavina kūrybišką mąstymą, skatina diskutuoti, išsakyti argumentus, išklausyti kitą, skatina empatiją ir toleranciją, todėl yra plačiai naudojamas pedagogikoje.

Šio metodo priemonės yra šešios spalvotos skrybėlės, kurios simbolizuoja skirtingus mąstymo modelius.

Balta skrybėlė – renkame informaciją ir faktus. Žmogus užsidėjęs šią skrybėlę pateikia informaciją, užduoda klausimus apie duomenų gavimą, įvardina ir nusprendžia, kokiais būdais informaciją galime gauti.

Juoda skrybėlė – numatome galimus sunkumus. Ši skrybėlė atstovauja kritinį požiūrį. Kiekvienai diskusijoje iškeltai idėjai ieškome kuo daugiau galimų patobulinimų, atskleidžiame idėjų silpnąsias puses, tikriname logiškumą, kritiškai ir realistiškai vertiname situaciją.

Geltona skrybėlė – nusiteikę optimistiškai, ieškome naudos ir teigiamų pasekmių. Užsidėję šią skrybėlę pažvelgiame į situaciją iš teigiamos pusės, ieškome pranašumų ir priežasčių, dėl kurių mes sėkmingai įgyvendinsime idėjas.

Raudona skrybėlė – pasikliaujame jausmais ir intuicija. Ši skrybėlė simbolizuoja jausmais paremtą mąstymą. Mes įvardijame jausmus ir emocijas, kurias sukelia situacijos. Šią skrybėlę atstovaujantysis neįvardija faktų. Žmogus nusako savo nuojautą ir intuiciją, kurios argumentų nereikalauja.

Žalia skrybėlė – būname kūrybingi, pasiūlome neįprastų idėjų. Ši skrybėlė – kūrybiško mąstymo modelis. Užsidėję šią skrybėlę mes generuojame naujas idėjas, siūlome alternatyvas, ieškome naujų ir dar neišbandytų sprendimo būdų ir kelių.

Mėlyna skrybėlė – apibendriname visų skrybėlių mąstymo požiūrius ir priimame sprendimą. Šios skrybėlės turėtojas yra diskusijos nešališkas koordinatorius, kuris žvelgia į bendrą diskusijos šurmulį tarsi iš šono, išryškina pasakytas mintis, nustato tikslus ir išgrynina pateiktas idėjas. Diskusijos pradžioje jis įvardija diskutuotiną problemą, o diskusijos pabaigoje apibendrina visų pasisakiusiųjų mintis.

Vaikų lavinimo veiklose šias skrybėles galite panaudoti darbui grupėse sprendžiant įvairiausias problemas. Vaikus galite suskirstyti į grupes, kurios atstovauja skirtingas skrybėles ir mąstymo modelį. Įvardinkite situaciją, kurios sprendimą norite rasti. Tegul kiekviena grupė apsitarusi pristato savo požiūrį į situaciją ir suranda kuo daugiau minčių, kurios atstovautų jų skrybėlę (pvz.: geltonos skrybėlės grupė suranda kuo daugiau teigiamų savybių, ateities vizijų). “Mėlynųjų” grupė įdėmiai stebi visų grupių pristatymus ir apibendrina situaciją. Svarbu, kad vaikai išbandytų visų skrybėlių mąstymo modelius, todėl kiekvienai situacijai perskirstykite spalvas. Aptarkite, kurios skrybėlės argumentų sugalvoti buvo sunkiausiai, o kurios lengviausiai. Su kokiais sunkumais vaikai susidūrė mėlynųjų, raudonųjų skrybėlių grupėse?

Skrybėles galite pasigaminti su vaikais. Nuostabu, jei turite tikras skirtingų spalvų skrybėles ar kepuraites, tačiau galite naudoti korteles, kuriose nupieštos skrybėlės ar pajungti vaikų vaizduotę ir įsivaizduoti skrybėles.

Šio metodo tikslas, kad vaikai lavintų savo emocinį intelektą (išmoktų atpažinti ir įvardinti jausmus), surastų kuo daugiau sprendimo kelių, suvoktų skirtingų požiūrių naudą bendram sprendimui rasti, atpažintų mąstymo modelį gyvenimiškose situacijose, mokytųsi argumentuotai išreikšti savo mintis, ugdytų toleranciją kitokiam požiūriui.

Norintiems daugiau pasigilinti spausti ČIA.

Pasidalink su draugais ♡

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *